بورس تحصیلی

چگونه برای بورس تحصیلی اقدام کنیم؟

از جمله بهترین راه‌ها و فرصت ها برای ادامه تحصیل بدون هیچ‌گونه مشکل معیشتی و […]

از جمله بهترین راه‌ها و فرصت ها برای ادامه تحصیل بدون هیچ‌گونه مشکل معیشتی و مالی دریافت بورسیه تحصیلی می باشد که با استفاده از بهترین امکانات شما می توانید در معتبرترین دانشگاه‌ها به تحصیل خود ادامه دهید. اما آنچه برای استفاده از این راه بسیار مهم و چالش برانگیز می باشد سوالی است که ذهن افراد متقاضی را به خود جلب کرده است و آنهم این است که چگونه برای بورس تحصیلی اقدام کنیم؟. دریافت بورس تحصیلی امروزه دغدغه بسیاری از دانشجویان و دانش آموزانی است که تصمیم به پیشرفت دارند و می خواهند به مراتب عالی دست پیدا کنند. در ادامه همراه ما باشید تا هر آنچه درباره بورس تحصیلی نیاز است بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

بورسیه تحصیلی چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم راهکارهای مربوط به دریافت بورس تحصیلی را در اختیارتان قرار دهیم لازم است به این مسئله اشاره کنیم که اصلا بورسیه تحصیلی چیست؟ دارای چند مدل می باشد و چه کسانی می توانند از آن استفاده کنند.

زمانیکه شما به عنوان یک دانش آموز یا دانشجو در حیطه علمی که در آن فعالیت دارید پیشرفت داشته باشد اما کشور شما امکانات و شرایط کسب علم و اطلاعات بیشتر را در آن زمینه نداشته باشد بدون شک شما تصمیم به تحصیل در کشورهای دیگر خواهید گرفت.

در چنین شرایطی است که بورسیه تحصیلی مطرح می شود. بورس تحصیلی در حقیقت، نوعی کمک به صورت مالی است که طبق پیشرفت در تحصیل یا معیارهای دیگر همچون نیاز مالی برای ادامه تحصیل در کشورهای دیگر به دانش‌آموز یا دانشجو داده می‌شود.

این کمک هزینه برای تهیه کتاب، محل سکونت، شهریه و دیگر هزینه‌های تحصیل در کشور مورد نظر است و شباهتی هم به وام دانشجویی ندارد و نیاز نیست که شما آن را به دانشگاه برگردانید.

نکته مهم در رابطه با بورس تحصیلی این است که به همه دانش آموزان و دانشجویان داده نمی شود زیرا هر کشوری برای ارائه بورسیه تحصیلی شرایط خاصی را مد نظر دارد. مثلا چنانچه شما تصمیم به دریافت ویزای تحصیلی انگلیس تضمینی دارید و می خواهید با ردیافت بورس تحصیلی به این کشور مهاجرت کنید به خوبی با شرایط و قوانین این کشور نسب به بورس تحصیلی که ارائه می دهد آشنایی داشته باشید.

انواع بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی

انواع بورسیه تحصیلی

بورسیه های تحصیلی دارای انواع مختلفی می باشند و به دسته های متعددی تقسیم بندی می شوند. آشنایی با انواع بورسیه های تحصیلی در کشورهای خارجی به شما کمک خواهد کرد تا بهترین گزینه که با شرایط شما هماهنگی و مطابقت دارد را انتخاب کنید.

از مهمترین و پرطرفدارترین انواع بورسیه های تحصیلی در سراسر دنیا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بورسیه بر اساس پیشرفت تحصیلی
  • بورسیه در حوزه ورزش برای تحصیل
  • بورسیه تحصیلی نسل اول
  • بورسیه مخصوص گروه‌های کم نمایندگی

چگونه برای بورس تحصیلی اقدام کنیم؟

برای اقدام کردن جهت دریافت بورسیه تحصیلی، لازم است بدانید که شرایط دریافت بروس تصحیلی در کشورهای مختلف با توجه به قوانین که ارائه می دهند ممکن است با شرایط کشور مقصد متفاوت باشد و شرایط اخذ این کمک مالی به مقطع تحصیلی شما بستگی دارد که شرایط و مدارک لازم برای دریافت آن در هر مقطع تحصیلی کاملا متفاوت است. در ادامه برایتان شرح داده ایم که جهت دریافت بورسیه تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی به چه مدارکی نیاز دارد و باید چه شرایطی داشته باشید.

چگونگی دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی

برای اینکه بتوانید بورسیه تحصیلی خود را برای مقطع کارشناسی دریافت کنید باید مدارک زیر را تهیه کنید. فقط این مسئله را به خاطر داشته باشید که برای این مقطع تحصیلی نسبت به کارشناسی ارشد و دکتری احتمال دریافت بورسیه کمتر می باشد. اما جای نگرانی نیست چرا که برخی از دانشگاه ها کشورهای خارجی هستند که این امکان را برای دانشجویان خود در مقطع کارشناسی فراهم آورده اند تا با دریافت بورسی تصحیلی بتوانند اقدام کنند.

  • رزومه تحصیلی
  • تهیه مدرک دیپلم
  • تهیه ریز نمرات در مقطع دیپلم
  • تهیه مدرک زبان بر اساس شرایط مرکز ارائه‌دهنده بورسیه
  • تهیه انگیزه‌نامه
بورسیه تحصیلی در مقاطع مختلف

دریافت بورسیه تحصیلی در مقاطع مختلف

بورسیه تحصیلی خارج کشور در مقطع کارشناسی ارشد

اگر بخواهید در این مقطع تحصیلی بورسیه بگیرید، باید مدارکی از جمله موارد زیر را تهیه کنید

  • رزومه کامل تحصیلی
  • فرم انگیزه‌نامه
  • مدرک دیپلم و کارشناسی
  • ریز نمرات دیپلم و کارشناسی
  • مدرک زبان متناسب با نوع بورسیه

بورسیه تحصیلی خارج کشور در مقطع دکترا

از جمله مهم‌ترین شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در مقطه دکترا، تهیه مدارک زیر می باشد.

  • تهیه فرم رزومه تحصیل
  • تهیه مدرک تحصیلی کل دوره‌های تحصیلی قبلی
  • تهیه ریز نمرات دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • تهیه تاییدیه استاد راهنما یا سوپروایزر
  • تهیه مدرک زبان آیلتس که دارای نمره حدود ۷ باشد

مدارک لازم برای ثبت نام بورسیه تحصیلی

با توجه به شرایط و موارد عنوان شده درباره اینکه چگونه برای بورس تحصیلی اقدام کنیم؟ و اینکه برای دریافت بورسیه در مقاطع تحصیلی مختلف به چه مدارکی نیاز می باشد در این بخش میخواهیم به صورت کلی برایتان بگوییم که اگر تصمیم به دریافت بورس تحصیلی دارید باید چه مدارکی را تهیه کنید تا بتوانید مراحل مربوط به ثبت نام را جهت دریافت بورسیه مورد نظر طی کنید.

فراموش نکنید که مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی در کشورهای خارجی متناسب با کشور مورد نظر و نوع کمک مالی درخواستی، ممکن است متفاوت باشد.

  1. ارائه فرم تکمیل شده درخواست بورسیه تحصیلی
  2. ارائه کپی از کارت ملی یا گذرنامه (پاسپورت)
  3. کپی تایید شده از ریز نمرات یا مدرک تحصیلی دیپلم
  4. شرکت در آزمون‌های مهارت زبان متناسب با دستورالعمل کشور مورد نظر و ارائه مدرک آن
  5. ارائه انگیزه‌نامه یا بیانیه هدف که نباید بیشتر از ۴۰۰ کلمه و حاوی اطلاعات اشتباه باشد
  6. ارائه توصیه‌نامه‌ای که توسط معلم یا استاد شما درباره مهارت‌ها، سطح انگیزه و توانایی‌فکری شما نوشته شده باشد
  7. ارائه رزومه‌ای حاوی اطلاعات مفید برای آشنایی ارائه‌دهندگان بورسیه تحصیلی با سرگرمی‌ها، علایق، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های کامپیوتری و ویژگی‌های رهبری شما
  8. شرکت در آزمون‌های درخواستی ارائه‌دهنده بورسیه تحصیلی از جمله آزمون‌های ACT ،GPA، SAT، GRE یا آزمون‌های دیگر و ارائه نمره آن
  9. متقاضیان مدرک کارشناسی ارشد باید یک طرح مطالعاتی ارائه دهند
  10. متقاضیان مدرک دکتری باید پروپوزال تحقیق ارائه دهند
ثبت نام بورسیه تحصیلی

مدارک لازم برای ثبت نام بورسیه تحصیلی

در نهایت

بورس تحصیلی یکی از روش‌های مالی برای کمک به دانشجویان در هزینه‌های تحصیلی و زندگی است. بورس تحصیلی به دانشجویان کمک مالی می‌کند تا هزینه‌های تحصیلی خود را پرداخت کنند، از جمله شامل شهریه، کتاب‌ها، لوازم التحریر، کلاس‌های خصوصی و هزینه‌های زندگی مانند اجاره، غذا و حمل و نقل است.

در مقاله فوق سعی کردیم تا سوال شما دوستان عزیز را درباره اینکه چگونه برای بورس تحصیلی اقدام کنیم؟ به صورت مختصر پاسخ داده و شما را با انواع بورسیه تحصیلی، شرایط دریافت بورس تحصیلی در مقاطع مختلف و مدارکی که برای ثبت آن نیاز دارید آشنا کنیم تا در صورت داشتن شرایط لازم برای دریافت بورس تحصیلی و ادامه تحصیل در دانشگاه کشورهای خارجی راحتر بتوانید اقدام کنید.

سوالات مربوط به چگونه برای بورس تحصیلی اقدام کنیم؟

  1. چه کسانی بورسیه تحصیلی می گیرند؟
    بورسیه برای تحصیل به همه افراد محصل تعلق نمی‌گیرد. هر نوع بورسیه شرایط به‌خصوصی دارد. چنان که این کمک‌ها تنها بر اساس نیاز به افراد ارائه می‌شوند. همچنین این کمک مالی تنها برای کسانی است که شرایط کشور اعطاکننده را داشته باشد.
  2. چه کشورهایی بورسیه تحصیلی می‌دهند؟
    ایالات متحده آمریکا، سوئد، انگلستان، کانادا، استرالیا، بلژیک، جمهوری چک، آلمان، سوئیس و…
  3. شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی خارج از کشور چگونه است؟
    دریافت بورسیه تحصیلی در کشورهای مختلف متناسب با قوانین ارائه‌دهنده آن و کشور مقصد شما ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشد و شرایط اخذ این کمک مالی به مقطع تحصیلی شما بستگی دارد که شرایط و مدارک لازم برای دریافت آن در هر مقطع تحصیلی کاملا متفاوت است.

ارسال دیدگاه

16 + هفده =