ویزای تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان بدون تمکن مالی

کشور آلمان به عنوان یکی از برترین مقاصد تحصیلی در جهان، به دلیل کیفیت بالای […]

کشور آلمان به عنوان یکی از برترین مقاصد تحصیلی در جهان، به دلیل کیفیت بالای آموزش، دانشگاه‌های معتبر و فرصت‌های شغلی مناسب، مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته است. تحصیل در آلمان، به عنوان یکی از برترین مقاصد تحصیلی جهان، همواره مورد توجه دانشجویان بین‌المللی بوده است. اما یکی از چالش‌های پیش روی متقاضیان، ارائه تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی است. در این مقاله به بررسی امکان اخذ ویزای تحصیلی آلمان بدون تمکن مالی و راه‌های جایگزین آن می‌پردازیم.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان

اولین و مهم‌ترین شرط برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، اخذ پذیرش از یک دانشگاه معتبر در این کشور است. متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی (TestDaF یا DSH) یا انگلیسی (IELTS یا TOEFL) با نمره مورد نیاز دانشگاه مورد نظر را ارائه دهند.

دانشجویان باید اثبات کنند که توانایی مالی برای تامین هزینه‌های زندگی خود در آلمان را دارند همچنین متقاضیان باید قبل از ورود به آلمان، بیمه درمانی معتبر تهیه کنند.

گذرنامه شما باید حداقل تا 6 ماه پس از تاریخ انقضای ویزای تحصیلی شما معتبر باشد.

اخذ ویزای تحصیلی آلمان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان

مراحل دریافت ویزای تحصیلی آلمان

برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان نیاز است تا یک سری مراحل قانونی را با دقت پشت سر بگذارید که این مراحل به شرح زیر می باشند.

  • انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی: با توجه به علایق و شرایط خود، دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • ثبت نام و اخذ پذیرش: از طریق وب سایت دانشگاه یا پورتال های مربوطه اقدام به ثبت نام و اخذ پذیرش کنید.
  • تهیه مدارک لازم: مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا را جمع آوری و ترجمه کنید.
  • وقت سفارت: از طریق وب سایت سفارت آلمان در کشور خود وقت مصاحبه بگیرید.
  • مصاحبه در سفارت: در روز مصاحبه با ارائه مدارک و پاسخ به سوالات، شانس خود را برای دریافت ویزا افزایش دهید.
  • دریافت ویزا: در صورت تایید صلاحیت شما، ویزای تحصیلی آلمان برای شما صادر خواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان

علاوه بر مراحل عنوان شده آنچه که برای سفارت آلمان حائز اهمیت می باشد تهیه مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا بدون هیچ گونه کم و کاستی و نقص است. قطعا با ارائه مدارک مورد نیاز به صورت دقیق و کامل روند دربافت ویزا خیلی آسانتر و راحتر طی خواهد شد و شما خیلی راحتر می توانید ویزای تحصیلی خود را دریافت کرده و اقدامات لازم را برای سفر تحصیلی خود به کشور آلمان فراهم کنید.

مهمترین و اصلیترین مدارکی که برای دریافت کردن ویزای تحصیلی کشور آلمان نیاز دارید مدارک زیر می باشند.

  1. فرم درخواست ویزا
  2. گذرنامه معتبر
  3. عکس پرسوناژ
  4. گواهی تمکن مالی
  5. مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  6. گواهی پذیرش از دانشگاه
  7. بیمه درمانی
  8. مدارک تحصیلی و ریز نمرات
  9. انگیزه نامه
دریافت ویزای تحصیلی آلمان

مراحل دریافت ویزای تحصیلی آلمان

آیا اخذ ویزای تحصیلی آلمان بدون تمکن مالی امکان‌پذیر است؟

در پاراگراف قبل اشاره کردیم که یکی از مهمترین مدارکی که نیاز است برای اخذ و دریاقت ویزای تحصیلی آلمان به سفارت این کشور ارائه دهید گواهی تمکن مالی باشد. آنچه که برای خیلی از متقاضیان جای سوال بوده و بارها از ما، درباره آن سوال شده است مسئله ای است مبنی بر اینکه آیا امکان اخذ ویزای تحصیلی آلمان بدون ارائه گواهی تمکن مالی وجود دارد یا خیر؟

خب، در پاسخ به چنین پرسشی باید بگوییم که در حالت کلی، اخذ ویزای تحصیلی آلمان بدون ارائه تمکن مالی بسیار دشوار است. سفارت آلمان برای اطمینان از توانایی مالی شما در تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور، ارائه تمکن مالی به میزان حداقل 10,332 یورو در سال (861 یورو در ماه) را الزامی می‌داند.

اما جای نگراتی وجود ندارد چرا که راه‌های جایگزینی وجود دارد که به واسطه آنها می توان تا حدودی بدون ارائه تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان تضمینی اقدام کرد. راه کارهای موجود به شرح زیر می باشند.

  1. دریافت بورسیه تحصیلی
  2. تعهد مالی شخص ثالث
  3. ارائه وام دانشجویی
  4. کار دانشجویی

دریافت بورسیه تحصیلی

دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌ها یا سازمان‌های آلمانی، راهی عالی برای تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی در آلمان بدون نیاز به تمکن مالی است. انواع مختلفی از بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در آلمان وجود دارد که می‌توانید با جستجو در وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه، از شرایط و نحوه تقاضا برای آنها مطلع شوید.

تعهد مالی شخص ثالث

در این روش، یک شخص ثالث مانند یکی از اعضای خانواده یا یک دوست، با ارائه تعهدنامه‌ای به سفارت آلمان، متعهد به تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل شما در آلمان می‌شود. این شخص ثالث باید دارای تمکن مالی کافی باشد و مدارک مربوط به آن را به سفارت ارائه دهد.

ارائه وام دانشجویی

برخی از بانک‌ها و موسسات مالی در آلمان، وام‌های دانشجویی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. دریافت وام دانشجویی می‌تواند راهی برای تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی شما در آلمان باشد.

کار دانشجویی

دانشجویان بین‌المللی در آلمان مجاز به کار پاره وقت تا 20 ساعت در هفته هستند. این کار می‌تواند به شما در تامین بخشی از هزینه‌های زندگی‌تان کمک کند.

نکاتی مهم در خصوص اخذ ویزای تحصیلی آلمان بدون تمکن مالی

  • در نظر داشته باشید که ارائه راه‌های جایگزین تمکن مالی، به منزله تضمین صدور ویزا نیست. سفارت آلمان به بررسی دقیق مدارک و شرایط شما می‌پردازد و در نهایت در خصوص صدور یا عدم صدور ویزا تصمیم‌گیری می‌کند.
  • قبل از اقدام برای اخذ ویزا، به طور کامل شرایط و مدارک مورد نیاز را از طریق وب‌سایت سفارت آلمان بررسی کنید.
  • در صورت نیاز، از مشاوران و متخصصان مهاجرت برای دریافت راهنمایی و کمک در پروسه اخذ ویزا استفاده کنید.
تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان برای دانشجویان بین‌المللی رایگان است. البته دانشجویان باید هزینه ترمی (حدود 150 تا 300 یورو) را برای خدمات دانشجویی مانند استفاده از کتابخانه، رستوران و … پرداخت کنند. هزینه زندگی در آلمان نیز به طور متوسط ​​ماهانه 850 تا 1000 یورو است.

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان

دانشگاه های آلمان با ارائه ی آموزش با کیفیت بالا، مدارک معتبر و فرصت های تحقیقاتی گسترده، در رتبه بندی های جهانی جایگاه ممتازی را به خود اختصاص داده اند. در این بخش می خواهیم به معرفی تعدادی از بهترین دانشگاه های آلمان در رشته های مختلف  پراخته و کمی درباره آنها اطلاعاتی را برایتان به اشتراک بگذاریم.

  1. دانشگاه فنی مونیخ (TUM): این دانشگاه در رتبه بندی QS در سال 2023 رتبه 51 جهان را کسب کرده است و در رشته های مهندسی، علوم طبیعی و پزشکی از شهرت جهانی برخوردار است.
  2. دانشگاه هایدلبرگ: این دانشگاه با قدمتی بیش از 600 سال، یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های آلمان است. این دانشگاه در رتبه بندی QS در سال 2023 رتبه 64 جهان را کسب کرده است و در رشته های علوم انسانی، حقوق و پزشکی از شهرت جهانی برخوردار است.
  3. دانشگاه LMU مونیخ: این دانشگاه در رتبه بندی QS در سال 2023 رتبه 67 جهان را کسب کرده است و در رشته های علوم انسانی، علوم اجتماعی و پزشکی از شهرت جهانی برخوردار است.
  4. دانشگاه آزاد برلین: این دانشگاه با بیش از 40 هزار دانشجو، یکی از بزرگترین دانشگاه های آلمان است. این دانشگاه در رتبه بندی QS در سال 2023 رتبه 119 جهان را کسب کرده است و در رشته های علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی از شهرت جهانی برخوردار است.
  5. دانشگاه هومبولت برلین: این دانشگاه در رتبه بندی QS در سال 2023 رتبه 134 جهان را کسب کرده است و در رشته های علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی از شهرت جهانی برخوردار است.

چطور بهترین دانشگاه آلمان را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

با توجه به موارد عنوان شده تا به اینجای کار حتما دوست دارید بدانید که جهت  تحصیل در بهترین دانشگاه های آلمان چطور می توانید از میان بهترین دانشگاه های این کشور، گزینه مناسبی را برای ادامه تحصیلی خود انتخاب کنید.

خب، باید بدانید که جهت انتخاب بهترین دانشگاه جهت تحصیل در کشور آلمان باید به موارد زیادی توجه داشته باشید. مثلا: اولین و مهمترین مسئله که باید به آن توجه کنید رشته تحصیلی است که قصد دارید انتخاب کنید. شما می بایست با توجه به رشته تحصیلی مورد نظرتان دانشگاهی را انتخاب کنید که ارائه دهنده آن رشته می باشد.

مسئله مهم بعدی که در انتخخاب بهترین دانشگاه آلمان به شما کمک زیادی می کند رتبه بندی دانشگاه  می باشد که می تواند تا حدی نشان دهنده کیفیت آموزش آن باشد.

دانشگاه های آلمان به زبان آلمانی و انگلیسی تدریس می کنند. زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید و دانشگاه هایی که به آن زبان تدریس می کنند را بررسی کنید.

از همه موارد عنوان شده یک مسئله مهمتری وجود دارد که تاثیر زیادی در نحوه انتخاب دانشگاه مورد نظر شما دارد. آن هم هزینه تحصیل است. شهریه دانشگاه های آلمان در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر ارزان تر است. با این حال، هزینه زندگی در آلمان می تواند بالا باشد.

با در نظر گرفتن تمام موارد عنوان شده شما می بایست دانشگاهی را انتخاب کنید که در شهر یا منطقه ای که دوست دارید زندگی کنید، واقع شده باشد. یعنی موقعیت مکانی دانشگاه نیز مسئله مهمی است که نباید فراموش کنید.

بهترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل

بهترین دانشگاه های آلمان

در نهایت

اگرچه اخذ ویزای تحصیلی آلمان بدون تمکن مالی دشوار است، اما با دریافت بورسیه تحصیلی، تعهد مالی شخص ثالث، وام دانشجویی یا کار دانشجویی، می‌توانید بدون ارائه تمکن مالی، برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنید.

به یاد داشته باشید که ارائه مدارک قوی و متقاعد کننده به سفارت آلمان، نقش کلیدی در موفقیت شما در اخذ ویزا خواهد داشت. نکته بسیار مهم دیگر که حتما باید قبل از انجام دادن اقدامات مربوط به دریافت ویزای تحصیلی آلمان به آن توجه داشته باشید انتخاب مناسبترین و بهترین دانشگاه این کشور با در نظر گرفتن نکات مهمی است که در مطلب فوق به آنها اشاره کوتاهی شده است.

فراموش نکنید که در کشور آلمان دانشگاه های بسیار معتبری وجود دارد که هر یک ارائه دهنده خدمات تحصیلی با کیفیت بسار بالا می باشند. بنابراین، قبل از اقدام برای ویزای تحصیلی این کشور حتما درباره دانشگاه مورد نظر و شرایط تحصیل در آنجا به خوبی و به طور کامل اطلاعات بدست آورید.

سوالات مربوط به ویزای تحصیلی آلمان بدون تمکن مالی

  1. برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان به چه مدارکی نیاز است؟
    فرم درخواست ویزا، گذرنامه معتبر، عکس پرسوناژ، گواهی تمکن مالی، مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی، گواهی پذیرش از دانشگاه، بیمه درمانی، مدارک تحصیلی و ریز نمرات و انگیزه نامه.
  2. در خصوص اخذ ویزای تحصیلی آلمان بدون تمکن مالی چه نکاتی را باید در نظر داشت؟
    قبل از اقدام برای اخذ ویزا، به طور کامل شرایط و مدارک مورد نیاز را از طریق وب‌سایت سفارت آلمان بررسی کنید و در صورت نیاز، از مشاوران و متخصصان مهاجرت برای دریافت راهنمایی و کمک در پروسه اخذ ویزا استفاده کنید.
  3. هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟
    تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان برای دانشجویان بین‌المللی رایگان است.

ارسال دیدگاه

یک × یک =