تحصیل رایگان در آلمان

شرایط تحصیل رایگان در آلمان

حتماً مطلع هستید که برخی از کشورهای پیشرفته حوزه اروپا به دلیل ارائه کرس‌‌های  دانشگاهی […]

حتماً مطلع هستید که برخی از کشورهای پیشرفته حوزه اروپا به دلیل ارائه کرس‌‌های  دانشگاهی رایگان و یا کم هزینه بودن و امکان تحصیل در رایگان به مقصدی رویایی برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان بین المللی تبدیل شدند. کشور آلمان نیز یکی از همین کشورهای پیشرفته حوزه اروپا است که شرایط تحصیل رایگان را برای متقاضیان فراهم آورده است. با توجه به آمار جهانی در دسترس کشور آلمان بعد از انگلیس و استرالیا محبوب‌ترین مقصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با شرایط تحصیل رایگان در آلمان و اخذ پذیرش در دانشگاه‌های رایگان این کشور بیشتر آشنا کنیم.

بررسی شرایط تحصیل رایگان در آلمان

اگر شما هم به دنبال این هستید تا با شرایط لازم جهت تحصیل رایگان در دانشگاه‌های آلمان آشنا شوید کافیست این مطلب با دقت مطالعه کنید.

تحصیل در کشور آلمان یکی از رویاهای بزرگ بسیاری از دانشجویان خارجی می‌باشد. با توجه به این که هزینه تحصیل در کشورهای پیشرفته بسیار بالاست، کشور آلمان سعی کرده است تا بستر مناسبی را جهت تحصیل برای متقاضیان فراهم آورد.

در رابطه با تحصیل رایگان در این کشور باید بگوییم که برای ورود به دانشگاه‌های این کشور متقاضیان زیادی هر ساله درخواست می‌دهند. از آنجایی که تعداد دانشگاه‌های دولتی برای تحصیل رایگان بسیار زیاد می‌باشد کسب اطلاع از شرایط تحصیل رایگان در دانشگاه‌های این کشور فرصت منحصر به فردی است برای آن دسته از افرادی که تمایل به مهاجرت تحصیلی دارند.

شما دوستانی که تصمیم به مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان دارید می‌توانید با کسب اطلاعات و آماده‌سازی شرایط و مدارک لازم به رویای تحصیل خود در این کشور مدرن و پیشرفته تحقق بخشید.

در ادامه شما را بیشتر با شرایط تحصیل رایگان در آلمان آشنا خواهیم کرد.

مدارک لازم برای تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل رایگان در آلمان

انتخاب دانشگاه در آلمان

اولین کاری که برای تحصیل رایگان در آلمان باید انجام دهید انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه مناسب است. برای انجام این کار شما می‌توانید با مراجعه کردن به مرکز داده خدمات آکادمیک آلمان در میان ۱۷ هزار رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید.

این مسئله را در نظر داشته باشید که از میان رشته‌های عنوان شده ۸۸ رشته به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و همچنین فرصت تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی محدود می‌باشد.

موارد مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های رایگان آلمان

چنانچه بخواهید به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی یعنی دانشجوی بدون تابعیت حوزه شینگن و کشورهای اروپایی به تحصیل رایگان در دانشگاه‌های آلمان مشغول شوید مستلزم چک کردن و اعتبارسنجی مدارک تحصیلی پیشین خود با دانشگاه آلمانی مد نظرتان هستید.

در واقع هرگونه مدرک تحصیلی کشور مبدا باید برای مقایسه و واجد شرایط بودن و سنجش مدارک به زبان آلمانی ترجمه شده و به دانشگاه مورد نظر ارسال شود در غیر این صورت امکان سنجش و شناسایی مدارک توسط دانشگاه وجود نداشته و شرایط مورد نیاز اولیه احراز نمی‌گردد.

این مهم را هم به خاطر داشته باشید، برای تحصیل رایگان در دانشگاه‌های آلمان می‌بایست واجد شرایط برای تحصیلات عالیه دانشگاهی باشید

داشتن مدرک و مهارت زبان آلمانی و انگلیسی

از دیگر شروط تحصیل رایگان در آلمان داشتن مدرک و مهارت زبان آلمانی و انگلیسی است چنانچه شما متقاضی تحصیل رایگان در مقطع لیسانس باشید پیش نیاز تحصیل در اکثر دانشگاه‌های دولتی آلمان داشتن مهارت زبان آلمانی است.

در برخی از رشته‌ها در مقطع فوق لیسانس  و دکترا تحصیل به زبان انگلیسی و به صورت رایگان ارائه خواهد شد. پس فراموش نکنید حداقل مدرک زبان آلمانی مورد نیاز و مورد تایید سفارت برای تحصیل رایگان مدرک زبان آلمانی سطح B2 است.

انواع دانشگاه های آلمان

انتخاب دانشگاه در آلمان

اثبات تمکن مالی

طبق مقررات وضع شده کشور آلمان، دانشجوهای آسیایی باید برای دوران اقامت و تحصیل رایگان خود در کشور آلمان تمکن مالی مناسب ارائه دهند.

طبق آمار سازمان وام تحصیلی دانشگاه‌های آلمان هر دانشجوی بین‌المللی ملزم به داشتن حداقل هزینه ماهانه ۷۲۰ یورو و مبلغ  ۸۶۴۰ یورو برای سال اول تحصیلی است تا بتواند با این مبلغ هزینه زندگی خود را در کشور آلمان پوشش دهد.

البته مبلغ عنوان شده نسبت به سبک زندگی دانشجو و شهر تحصیلی او متغیر خواهد بود. برای تحصیل رایگان در آلمان و اثبات تمکن مالی خود می‌توان از چند روش استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد.

  • سپرده گذاری ارزی با نام blocked account و یا Sperrkonto در یک حساب بانکی آلمانی مانند Deutsche Bank و Fintiba با مبلغ ذکر شده در بالا برای سال اول تحصیلی
  • ارائه مدارک بانکی و اسنادی از میزان درآمد و دارایی‌های مالی والدین برای پشتیبانی مالی از دانشجو به هنگام تحصیل
  • ارائه جایزه بورسیه تحصیلی معتبر و قابل استناد در آلمان
  • تضمین یا وام بانکی معتبر
  • تضمین پشتیبانی مالی کامل دانشجو در حین تحصیل توسط فردی با اقامت دائم در آلمان

درخواست پذیرش دانشگاه

براساس آمار موجود، قریب به ۳۵ درصد از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل رایگان در آلمان در مقطع لیسانس اقدام به دریافت پذیرش دانشگاه می‌کنند.

از آنجایی که پذیرش دانشگاه های آلمان در طوب سال دو بار انجام می شود تحصیل رایگان می‌تواند در ترم زمستان یا تابستان استارت بخورد. 

بنابراین، برای اینکه از درخواست پذیرش جا نمانید لازم است بدانید که، فرم‌های درخواست پذیرش ثبت‌نام زمستان میبایست تا پیش از ۱۵ جولای (تیرماه) انجام پذیرد و برای درخواست‌های ثبت‌نام تابستان تا ۱۵ ژانویه (دی ماه) اقدام شود.

تجربه ثابت کرده است که هر چه زودتر برای پذیرش در دانشگاه های آلمان اقدام کنید زودتر هم به نتیجه خواهید رسید. پس پیشنهاد ما برای شما دوستانی که تصمیم به تحصیل رایگان در آلمان دارید این است که فرم درخواست پذیرش و مدارک تحصیلی خود را حداقل ۶ هفته قبل از ضرب‌العجل اعلام شده در وبسایت دانشگاه مورد نظر ارسال کنید تا در صورت نیاز به تکمیل و یا اضافه کردن مدارک و اطلاعات، زمان کافی وجود داشته باشد.

موارد مورد نیاز برای دریافت پذیرش دانشگاه‌های آلمان

  1. کپی برابر اصل آخرین مدرک تحصیلی، دیپلم و دیگر مدارک و مهارت‌های مرتبط
  2. ترجمه آلمانی ریز نمرات و دوره‌های تحصیلی
  3. عکس در قطع پاسپورت
  4. کپی پاسپورت ( که شامل صفحه اطلاعات شخصی و صفحه اصلی همراه با عکس می‌شود)
  5. مدارک مهارت زبان آلمانی حداقل سطح B2 و یا مدرک آزمون‌های ورودی زبان آنلاین و مورد تایید دانشگاه
راه های اثبات تمکن مالی برای تحصیل در آلمان

اثبات تمکن مالی برای تحصیل در آلمان

دریافت ویزای تحصیلی

این مرحبه سختترین مرحبه تحصیل رایگان در آلمان می باشد. علت آن هم این است که، براساس قوانین کشور آلمان به غیر از دانشجویان کشورهای حوزه اتحادیه اروپا و شنگن، دانشجویان و متقاضیان تحصیل دیگر کشورها مستلزم دریافت ویزای تحصیلی آلمان تضمینی هستند.

با این تفاصیل به خاطر حجم بالای درخواست و به دلیل زمان بر بودن فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها و سختگیری‌های آفیسر پرونده ویزای شینگن آلمان، متاسفانه پروسه دریافت ویزای تحصیلی بین ۱ تا یکسال و نیم به طول میانجامد.

دریافت ویزای تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

در نهایت

کشور آلمان از جمله کشورهای اروپایی است که به خاطر به وجود آوردن بستر مناسب تحصیل، امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان خارجی فراهم آورد است و از این رو هر ساله بر تعداد متقاصیان مهاجرت تحصیلی به این کشور افزوده می شود.

در مطلب امروز ما، سعی کردیم شما را با اصلیترین و مهمترین شرایط تحصیل رایگان در آلمان آشنا کرده و اطلاعاتی کلی درباره هر یک از شروط لازمه ارائه دهیم.

شما دوستانی که تصمیم به مهاجرت تحصیلی برای تحصیل به صورت رایگان در دانشگاه های کشور آلمان را دارید می توانید از طریق وب سایت visa2go.org با مشاوران و کارشناسان ما، در ارتباط بوده و از آنها راهنمایی و مشورت دریافت نمایید.

سوالات مربوط به شرایط تحصیل رایگان در آلمان

  1. تحصیل در آلمان برای چه افرادی رایگان است؟
    هر دانشجو با صرف نظر از ملیت خود این امکان را دارد که به تحصیل رایگان در دانشگاه های آلمان بپردازد زیرا خوشبختانه در بیشتر موسسه های دولتی این کشور نیازی به پرداخت شهریه نمی باشد.
  2. چطور برای تحصیل رایگان در آلمان تمکن مالی خود را اثبات کنیم؟
    برای اثبات تمکن مالی می توانید از راه های زیر استفاده کنید. سپرده گذاری ارزی با نام blocked account و یا Sperrkonto در یک حساب بانکی آلمانی مانند Deutsche Bank و Fintiba با مبلغ ذکر شده در بالا برای سال اول تحصیلی، ارائه جایزه بورسیه تحصیلی معتبر و قابل استناد در آلمان وتضمین یا وام بانکی معتبر.
  3. مهمترین شروط لازم برای تحصیل رایگان در آلمان چیست؟
    انتخاب دانشگاه در آلمان، موارد مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های رایگان آلمان، داشتن مدرک و مهارت زبان آلمانی و انگلیسی، اثبات تمکن مالی، درخواست پذیرش دانشگاه و دریافت ویزای تحصیلی.

ارسال دیدگاه

هفت + پنج =