ویزای تحصیلی آلمان

راهنمای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

از جمله کشورهای اروپایی که در طی چند سال اخیر توانسته است شرایط بسیار مناسبی […]

از جمله کشورهای اروپایی که در طی چند سال اخیر توانسته است شرایط بسیار مناسبی را در زمینه‌های مختلف برای شهروندان خود به ارمغان آورده و به عنوان یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل و مهاجرت شناخته شود کشور آلمان است. این کشور به دلیل اقتصاد موفق، سطح علمی بسیار بالا در دانشگاه‌ها، نظام آموزشی مناسب، زندگی نرمال، قدرتمندی در صنایع مختلف از جمله مقاصدی است که امروزه متقاضیان زیادی در صدد دریافت ویزا برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور هستند. به همین خاطر در راهنمای اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌خواهیم هر آنچه که نیاز است در رابطه با این ویزای کشور آلمان بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

انواع ویزای تحصیلی آلمان

همانطور که در بخش مقدمه هم اشاره کردیم تعداد تقاضای دانشجویان و دانش آموزان سراسر دنیا از جمله کشور ایران برای تحصیل در مقاطع مختلف کشور آلمان بسیار زیاد می‌باشد به همین خاطر است که این کشور از نظر مهاجرت‌های تحصیلی ترافیک زیادی دارد.

در نظر گرفتن اینکه شرایط آلمان تقریباً به تمامی مقاطع تحصیلی از دبیرستان تا دکترا ویزای تحصیلی اعطا می‌کند طبیعی است که تعداد متقاضیان برای مهاجرت تحصیلی به این کشور روز به روز افزایش پیدا کند.

نکته بسیار مهم این است که، بسته به عوامل مختلف همچون مقطع تحصیلی و شرایطی که شخص متقاضی دارد ویزاهای تحصیلی در انواع مختلفی صادر می‌شوند که در ادامه به اختصار به آنها پرداخته شده است.

انواع ویزای تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

یکی از انواع ویزاهای کشور آلمان برای تحصیل، ویزاهای دوره زبان است که ویژه آن دسته از افرادی است که قصد یادگیری زبان را داشته و از یک موسسه آموزشی پذیرش دریافت کردند.

آنچه نیاز است در رابطه با ویزای دوره زبان آلمان بدانید این است که این ویزا تنها برای درخواست‌هایی که مدت زمان بالای ۶ ماه دارند صادر خواهد شد و این موضوع می‌تواند ریسک‌های بسیاری را با خود به همراه داشته باشد که مهمترین آنها این است که متقاضی باید دارای تسلط به سطح A2 زبان آلمانی باشد.

نوع دیگری از ویزاهای تحصیلی آلمان، که می‌خواهیم در راهنمای اخذ ویزای تحصیلی آلمان به شما معرفی کنیم ویزای اصلی دانشجویی است که مختص افرادی است که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معتبر آلمان را داشته و از آنها پذیرش دریافت کردند.

با در نظر گرفتن اینکه کشور آلمان برای تحصیل شرایط ایده‌آلی را فراهم کرده درصد قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه‌های آلمان را دانشجویان خارجی یا بین‌المللی به خود اختصاص دادند.

برای مثال: چنانچه شما متقاضی ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در کشور آلمان هستید باید شرایط زیر را داشته باشید تا بتوانید ویزای تحصیلی آلمان در این مقطع تحصیلی را دریافت کنید.

  • داشتن مدرک دیپلم ضروری است
  • گپ تحصیلی کمتر از پنج سال
  • بهتر است مدرک زبان آلمانی B2 داشته باشید تا بتوانید به صورت رایگان در این کشور درس بخوانید.
  • مبلغ ۷۰۰ تا ۸۰۰ یورو برای ثبت‌نام سالیانه
  • مدرک زبان آیلتس با نمره ۶
  • نامه تمکن بانکی

در رابطه با تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه‌های آلمان باید توجه داشته باشید افرادی که در ایران دیپلم گرفته‌اند باید یک سال تحصیلی را در کالج‌های آلمان تحصیل کرده و بعد از آن مراتب مربوط به ادامه تحصیل در مقطع لیسانس را طی کنند. البته در این مورد تبصره ای نیز وجود دارد و آنهم این است که اگر شخص متقاضی حدودا ۴۰ واحد را در دانشگاه سپری کرده باشند دیگر نیاز نیست که یک سال در کالج‌های آلمان درس بخواند.

  • مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد

اما برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از معتبرترین و بهترین دانشگاه‌های آلمان دانشجویانی در اولویت هستند که مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه‌های سراسری سپری کرده باشند. در ضمن این افراد برای تایید مدارک کارشناسی و جهت دریافت پذیرش باید به سازمان مراجعه کرده و دومین شراط برای دریافت ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد کشور آلمان فراگیری زبان آلمانی و زبان انگلیسی است.

  • مقطع دکترا

اما اگر تصمیم به ویزای تحصیلی آلمان در مقطع دکترا در یکی از دانشگاه‌های آلمان را دارید باید شرایط زیر را داشته باشید.

  1. دانش بسیار خوب زبان آیلتس ۶ به بالا
  2. رزومه تحصیلی قوی
  3. توصیه نامه
  4. پیدا کردن استاد راهنما جهت تایید
  5. سابقه چاپ مقالات معتبر و فعالیت‌های آموزشی

ویزای تحصیلی آلمان مختص دانش‌آموزان

از دیگر ویزاهای تحصیلی آلمان، ویزای تحصیلی مختص دانش آموزان است. این ویزا در صورتی که فرد متقاضی زیر ۱۸ سال داشته باشد و قصد تحصیل در مدارس آلمان را داشته باشد صادر می‌شود.

مراحل دریافت ویزای تحصیلی آلمان

انواع ویزای تحصیلی آلمان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان

تا به اینجای کار با انواع ویزای تحصیلی آلمان آشنا شدیم. حال می‌خواهیم بدانیم برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان چه شرایطی باید داشته باشیم؟

خوشبختانه شرایط تحصیلی بسیار خوبی در کشور آلمان وجود دارد به همین خاطر باعث شده این کشور درست‌ترین انتخاب برای دانشجویان و دانش آموزانی باشد که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند.

تحصیل در کشور آلمان تقریبا رایگان است و شما شانس بسیار بالایی برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان تضمینی دارید. از همه مهم‌تر اینکه بعد از اتمام تحصیل شما می‌توانید به دنبال کار گشته و در صورت پیدا کردن کار اقامت دائم کشور آلمان را نیز دریافت کنید.

از آنجایی که آلمان یک کشور صنعتی است و نرخ بیکاری در آن بسیار کم است احتمال زیاد پس از اندکی جستجو می‌توانید مشغول به کار شوید.

یکی از شرایط بسیار مهم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان شرایط سنی است که بسته به اینکه در چه مقطعی می‌خواهید تحصیل کرده و ویزای تحصیلی دریافت کنید شرایط سنی متفاوت است. مثلاً: برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید داری حداکثر باید ۲۳ سال، برای کارشناسی ارشد ۳۰ و برای دکترا حداقل ۴۰ سال باید داشته باشید.

ناگفته نماند چنانچه می خواهید در رشته پزشکی تحصیل کنید باید برای دریافت ویزای تحصیلی خود نهایتاً ۲۲ ساله باشید.

از دیگر شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان اثبات تمکن مالی است. اثبات تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آلمان بدین شکل است که شما باید در اولین سفری که به این کشور انجام می‌دهید مبلغ مورد نظر را همراه داشته و تمکن مالی خود را به سفارت نشان دهید و  ثابت کنید شما می‌توانید به عنوان دانشجو برای یک سال از پس خرج زندگی خود در آلمان برآید.

مبلغ قابل توجه برای تمکن مالی در مقاطع تحصیلی نیز متفاوت می‌باشد مثلاً: در مقطع کارشناسی ماهانه حداقل ۹۳۶ یورو و برای مقطع کارشناسی ارشد ماهانه ۱۰۵۰ یورو می‌باشد.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان

برای تحصیلی در آلمان شما وظیفه دارید که چندین مرحله را طی کنید این مراحل به شرح زیر می‌باشند.

  • گرفتن وقت سفارت
  • تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز
  • دریافت پذیرش از دانشگاه مد نظر در آلمان
  • آمادگی برای رفتن به سفارت و مصاحبه
  • گرفتن و اخذویزای تحصیلی آلمان
  • انجام دادن باقی اقدامات مربوط به پس از دریافت ویزای تحصیلی
ویزای تحصیلی

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان

در نهایت

در این مقاله شما را با شرایط و روش‌های اخذ ویزای تحصیلی آلمان آشنا کردیم و به عنوان راهنمای اخذ ویزای تحصیلی آلمان هر آنچه نیاز بود بدانید را در اختیارتان قرار دادیم، پس اگر قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارید حتما موارد عنوان شده را در نظر داشته باشید تا بتوانید راحتر اقدامات سفر خود را انجام دهید.

در ضمن برای راهنمایی و کمک بیشتر هم می توانید با مشاوران ما از طریق وب سایت visa2go.org در ارتباط باشید.

سوالات مربوط به راهنمای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

  1. برای دریافت ویزای آلمان در مقطع لیسانس یا کارشناسی چه شرایطی باید داشته باشیم؟
    داشتن مدرک دیپلم ضروری است، گپ تحصیلی کمتر از پنج سال، بهتر است مدرک زبان آلمانی B2 داشته باشید تا بتوانید به صورت رایگان در این کشور درس بخوانید.، مبلغ ۷۰۰ تا ۸۰۰ یورو برای ثبت‌نام سالیانه، مدرک زبان آیلتس با نمره ۶و نامه تمکن بانکی.
  2. شرایط سنی برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان به چه صورت است؟
    اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارید حداکثر باید ۲۳ سال، برای کارشناسی ارشد ۳۰ و برای دکتری با توجه به رزومه متقاضی تا ۴۰ سال داشته باشید.
  3. برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان چه مراحلی را باید طی کنیم؟
    گرفتن وقت سفارت، تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز، دریافت پذیرش از دانشگاه مد نظر در آلمان، آمادگی برای رفتن به سفارت و مصاحبه ، گرفتن و اخذویزای تحصیلی آلمان و انجام دادن باقی اقدامات مربوط به پس از دریافت ویزای تحصیلی.

ارسال دیدگاه

سه × 3 =